maj 9, 2024

Framtidens flygresor blir avsevärt dyrare

Bioflygbränslen blir allt dyrare och svenskarna får räkna med att betala avsevärt högre priser för sina flygbiljetter framöver när även flygindustrin ska bli ”klimatsmart”. Den som inte har råd att betala får helt enkelt ”stanna hemma”, konstaterar forskare.

Forskning.se noterar i sin artikel om flygets framtid att alla svenska inrikesflyg 2030 ska ha minst 30 procent biobränsle i tanken och 2045 ska flyget vara helt ”fossilfritt”. Jonas Åkerman, forskningsledare på KTH, menar dock att den ”klimatsmarta” omställningen inte är helt enkel.

− Biobränslen är komplexa och påverkar klimatet ur ett livscykelperspektiv. Om uttaget i skogen ökar så ökar även koldioxidhalten i atmosfären under lång tid. Det kan vi inte bortse från.

Han pekar på att personbilarna bedöms vara helt elektrifierade inom två decennier, men flyget och sjöfarten kommer att fortsatt ha stora behov av biobränslen. Biologisk mångfald och ekosystem drabbas när skog huggs ner för att göra biobränsle.

Istället är elektrobränsle och vätgas att föredra långsiktigt, menar han och får medhåll av Erik Furusjö, professor i energiteknik vid Luleå tekniska universitet.

− Mängden råvaror för biobränsle är klart begränsad och därför kan inte allt fossilt flygbränsle bytas ut mot biobränsle. Vi måste göra andra saker också, som effektivisering och elektrifiering.

Innan reduktionsplikten för flygfotogen infördes räknade man med att biobränslet skulle bli dubbelt eller tre gånger så dyrt som fossila bränslen, men istället blev det fyra till fem gånger dyrare.

Forskarna är också tydliga med att framtidens flygresor kommer att bli betydligt dyrare än dagens och att människor kommer att flyga betydligt mer sällan än tidigare.

− Bioflygbränslen blir dyrare, det kommer inte gå att flyga för hundra spänn som idag när man inte betalar för sin miljöpåverkan, säger Erik Furusjö.

− Vi har under så lång tid haft rea på flygresor, men det är så här mycket det egentligen kostar att flyga, hävdar Elna Heimdal Nilsson, lektor i förbränningsfysik vid Lunds tekniska högskola.

Även Stefan Gössling, professor i turismvetenskap vid Linnéuniversitetet är inne på samma spår och konstaterar att det kommer att kosta betydligt mer att resa med flyg framöver.

− Vi kan flyga, men vi måste betala mer. Det skulle också göra att vi funderar mer över hur långt vi vill resa och hur länge vi vill stanna på destinationen. De rika måste också flyga mindre.

Ola Wallberg, professor i kemiteknik vid Lunds tekniska högskola menar att svenskarna kan flyga utan ”flygskam” när de är beredda att ”betala vad det kostar”.

− Annars får man stanna hemma. Det gäller alla. Rika kommer inte heller att kunna flyga lika mycket som tidigare, menar han.

Närmare hälften av svenskarna reser med flyg varje år. En genomsnittlig flygresenär beräknas ge upphov till cirka 130 kilo koldioxid årligen – att jämföra med de 7 500 ton som personer med egna privatjet orsakar.

Inlägget Framtidens flygresor blir avsevärt dyrare dök först upp på Nya Dagbladet.

Lämna ett svar

Generated by Feedzy