maj 13, 2024

Fler höjningar än sänkningar i butikerna

En analys av matbutikernas nätbutiker visar att de flesta sammantaget faktiskt höjt priserna på fler varor än de sänkt. Det är bara Willys som gjort en övergripande sänkning av priser på sina produkter.

Det var i slutet av mars som Lidl blev den första butiken att meddela att man kommer att sänka sina priser på ett större antal varor. Strax därpå följde även fler matbutiker efter där bland annat Coop valde att slopa momsen på frukt och grönt samtidigt som Ica skulle sänka priset på flertalet varor efter påskhelgen.

Nu har prisjämförelsesajten Matspar har analyserat statistik för 375 nätbutiker från Ica, Coop, Willys, Hemköp och Mathem och jämfört e-handelspriserna före och efter prissänkningarna.

253 butiker har höjt fler priser än de har sänkt samtidigt som 122 butiker hade sänkt priserna mer än de höjts. Hos 55 butiker hade man sänkt priserna på mindre än 300 varor.

Många av de stora aktörerna har gjort som de sagt och sänkt priset på många varor men på totalen är det inte en prissänkning för konsumenterna, säger Omid Ghanbari, vd på Matspar, i ett pressmeddelande.

Enbart Willys som hade en större sänkning av priser på sitt sortiment. Resterande butiker hade istället ökat i snittpris. Ghanbari menar att konsumenten vinner på att jämföra priser hos de olika butikerna.

Jag tror fler butiker skulle vinna på att göra som Willys, de verkar hela tiden se över priset på alla sina varor istället för att fokusera på några utvalda. Och konsumenten vinner garanterat på att prisjämföra. Det finns hundralappar att spara varje gång man handlar, säger han.

Inlägget Fler höjningar än sänkningar i butikerna dök först upp på Nya Dagbladet.

Lämna ett svar

Generated by Feedzy