maj 19, 2024

Bokrecension Den gyllene dalen – en tidlös konstsaga om kraften i drömmar

Vi lever i en tid präglad av stark individualism, hård konkurrens, allmän prestationsångest, utbredd naturförstörelse, girighet och obalanser. Många mår dåligt och lider av psykisk ohälsa och olika stress-symptom. Bilderboken Den gyllene dalen vill skänka hopp och tröst, och inspirera läsaren till att övervinna svårigheter och sorger. På så sätt kan fler hitta sin egen gyllene dal.

Utdrag från en av sångerna i boken:

När du vandrat i den mörkaste salen
finner du Den gyllene dalen.
Där livet är som allra bäst,
där råder alltid råder lek och fest!

För att vara en bilderbok är Den gyllene dalen ovanligt omfattande. Den innehåller 90 sidor och över 70 färgillustrationer, som sträcker sig över hela uppslag, och över hela och halva sidor. Boken är skriven av Malin Sellergren, texten är uppdelad i sju kapitel och språket är lättläst samtidigt som berättelsen är mångbottnad och poetisk. Boken innehåller dessutom sex sånger på rim, till välkända melodier. Den huvudsakliga målgruppen är barn 6-12 år, men den är även skriven för äldre barn och vuxna som gillar mångbottnade sagor. Boken passar både som högläsningsbok, och som en bok att läsa själv.

Illustration: Malin Sellergren

Budskapet är ”du är bra som du är” och ”du är starkare än vad du kanske tror”. Sagan reflekterar också över meningen med livet, vad som gör livet meningsfullt och ger hopp om att det aldrig är för sent att förverkliga drömmar.

Huvudpersonen är flickan Elara som bor på ett barnhem med sin lillebror Mattias. Hon längtar efter att hitta en plats där hon kan vara sig själv och slipper anpassa sig efter barnhemmets alla krav och regler. När hennes lillebror dör, blir hon så ledsen att hon börjar krympa. Hon inser att hon måste lämna barnhemmet och bestämmer sig för att ge sig ut på en resa för att hitta sin bror. Hon lär känna den vandrande pinnen Charlie och tillsammans med honom ger hon sig ut på sitt livs äventyr.

Rebecka Sernfalk som driver instagramkontot @jagochminbok, skriver följande om boken:

”Förutom helt underbara illustrationer så får vi följa med barnhemsflickan Elara på resan till Den gyllene dalen, där alla drömmar kan bli verklighet. Boken känns som en bok som skulle kunna bli en klassiker, för likt Elsa Beskows verk så känns boken tidlös och vacker.

I boken får vi följa med på en resa där man bland annat blir vän med en nyckelpiga, träffar en dansande groda och får träffa den mystiske Näcken. Vi får följa med när man träffar elaka och läskiga typer, som man lurar med sin list.

Men temat rakt igenom är hopp och tröst och man känner att det är inte omöjligt att nå den gyllene dalen.”

Amanda Zackborg som driver instagramkontot @bokpaus, skriver:

”Först och främst så är illustrationerna fantastiska. Jag älskar färgerna, och det finns ett lugn som genomsyrar både illustrationerna och berättelsen som gör att jag får en väldigt fin och go’ känsla i magen. Det är verkligen lätt att förlora sig i den spännande berättelsen och som sagt även i illustrationerna. Jag tycker att de teman som tas upp i boken, bl.a. sorg, att våga vara sig själv, att fortsätta kämpa även när det är motigt – görs på ett så fint sätt. Om jag hade egna barn så skulle den här boken utan tvekan bli en som jag läste flera, flera gånger för dem.

Jag som är vuxen känner att jag kommer också att återvända till den här boken, just för att den fick mig att må så bra. Och min mamma ska läsa den efter mig, jag är säker på att hon kommer att älska den, precis som jag. Det här är boken som jag inte visste att jag behövde. Bör läsas av alla, stora som små. Jag tror verkligen att det finns något för alla i den här boken.”

Många av de ämnen som tas upp kan bidra till samtal och reflektion. Exempel på ämnen är mobbning, rädsla för att vara annorlunda, att våga stå upp för sig själv, och vad som kan få någon att känna att man är bra som man är. Andra teman som tas upp handlar om drömmar. Vilka drömmar har många gemensamt? Varför är det så svårt att uppfylla vissa drömmar? Varför är det viktigt med drömmar? Och vad skapar en känsla av meningsfullhet?

Illustration: Malin Sellergren

I berättelsen får Elara ofta hjälp från oväntat håll. Olika djur i skogen kommer till undsättning och hennes magiska önskekula vägleder henne när allt kört ihop sig. Den hjälper Elara att orka fortsätta kämpa när livet verkar som allra mörkast, och får henne att hitta tillbaka till sin egen kraft och styrka. Mer än något annat längtar Elara efter att få träffa sin bror igen, och både hon och Charlie längtar efter att hitta till en plats där de kan känna sig sedda och älskade. De vill även lära sig att spela fiol, lika fantastiskt och innerligt som Näcken i Näckrossjön.

Författarinnan Malin Sellergren menar att vi drömmer genom symboler, tänker genom bilder och förverkligar våra drömmar genom symboliska bilder från våra drömmar.

– Allt vackert och fantastiskt som människor skapat var först en tanke i någons huvud. Så om världen ska kunna bli lika vacker som i våra drömmar behöver vi först hitta vår inre styrka och vår egen drömvärld, skriver hon.

Symbolspråket är mänsklighetens äldsta språk, och har använts sedan urminnes tider i sagor, sånger och berättelser. Det hjälper oss att bearbeta våra känslor och intryck, och stärker självförtroendet och självkänslan. Genom symboliska sagor som Den gyllene dalen, kan man få nya perspektiv på livet. Sagorna kan skänka visdom, kunskap, tröst, hopp och läkning. På så sätt blir vi bättre rustade för att klara av livets kriser och svårigheter.

Illustration: Malin Sellergren

Sofie Sedin som driver instagramkontot @Min_bokvrå, skriver följande om boken:

”Det ligger som ett magiskt skimmer över den här vackra boken med dess ljuvliga illustrationer. Något lätt överjordiskt som gjorde mig lugn i sinnet. Boken beskrivs som en konstsaga och det är precis så den känns, som ett konstverk.

Berättelsen är både sorglig och hoppingivande och rymmer många fina budskap. Jag slogs av de djupare budskapen som tycks finnas inlindade i berättelsen och tycker om att man kan göra berättelsen högst personlig genom att tolka in olika saker i den.”

Malin Sellergren arbetar förutom som illustratör och författare, även som konstnär, dekorationsmålare och grafisk formgivare. Hon håller även i målarkurser för barn och vuxna och brinner för att inspirera andra med hjälp av färg, form, ord och hoppfullhet.

”Vi förtjänar alla att leva i en gyllene dal, där vi kan bli sedda och älskade för dem vi är och där våra djupaste drömmar kan bli verklighet”, skriver Malin.

Kulturredaktionen

Inlägget Bokrecension Den gyllene dalen – en tidlös konstsaga om kraften i drömmar dök först upp på Nya Dagbladet.